vrijdag 8 november 2013

Een week libellen zoeken in Frankrijk: lijstjes, beelden en statistiekjes

De laatste week van juni zijn Rollin en ikzelf een week naar Frankrijk getrokken om libellen te gaan zoeken. En ik ben er eindelijk/al toe gekomen om ze te verwerken.

De doelsoorten van de trip waren:
5,5 op 8. Hele goede score, zeker gezien de soorten en het weer in de noordelijke helft van Frankrijk. In het zuiden was de werkkledij toen: sandalen en zwembroek.

Daarnaast hebben we ook nog allerlei andere leuke soorten gezien zoals onder meer:
 Enkele van mijn favoriete beelden:
Gevorkte rombout


Essenpage


Vogelwaterjuffer
Zuidelijke glazenmaker


En nu een beetje statistiek:
  • 10 dagen op pad geweest, waarvan op 8 gefotografeerd
  • Ruim 2000km afgelegd.
  • Ik heb 31 diersoorten (vlinders, libellen en 1 mier) gefotografeerd in die week.
  • Net geen 1000 beelden gemaakt
  • Daarvan iets meer dan de helft weggegooid. 420 beelden bijgehouden.
  • Daarvan wat minder dan de helft op Vilda gezet. Net geen 200.
  • Daarvan vind ik er een 10 à 20 echt goed. Dat is 1 à 2% van de beelden die ik gemaakt heb. Een zeer normaal cijfer.
Even denken wat sommigen misschien nog interessant vinden. 
Gebruikte lenzen:
  • Canon 17-40: 40 beelden
  • Canon 24-105: 40 beelden
  • Canon 70-300: 2 beelden
  • Canon MP-E 65: 15 beelden
  • Tamron 180 macro: de rest, meer dan 300 dus. 
Diafragma's: alles van 3.5 tot 32. Maar 370 van de 420 waren op hetzij f8 of f11. Dat zijn de vlinders en libellen. Dat vind ik de beste combinatie van scherptediepte, wazige achtergrond en scherpte. Alles tussen f8 en f11 is dat dus ook maar ik heb de gewoonte om die over te slaan omdat het verschil te klein is voor mij.

Sluitersnelheden: alles tussen 1/640 en 90". Maar in tegenstelling tot de diafragma's is het aantal beelden volgens de sluitersnelheden mooi verdeeld. Tussen 1/200 en 1" is er per derde van een stop 10 à 20 beelden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten