zaterdag 24 december 2011

2011: sort of the best of

Het jaar is nog niet voorbij maar ik heb alvast een persoonlijke "best of" van 2011 gemaakt.
Nu ja, zo strikt "best of" zijn ze ook niet. Het zijn eerder persoonlijke favorieten.

In 2011 heb ik redelijk wat mieren geprobeerd. Het lukt nog niet zo goed maar ik geef het nog niet op.
Dit vind ik drie leuke beelden.



Een koningin en twee werksters Faraomier (Monomorium pharaonis)
 
Een Bossteekmier (Myrmica ruginodis) drinkt suikerwater

Een Zwartrugbosmier (Myrmica pratensis) is verdedigingshouding


In 2011 ben ik twee keer op zoek geweest naar vlinders.
De twee doelsoorten van dit (en al verschillende voorgaande jaren) heb ik gevonden.

Goudooghooibeestje (Coenonympha oedippus) (Italië)

Veenhooibeestje (Coenonympha tullia) op wateraardbei (Franse Jura)

In 2011 heb ik ook wat meer aandacht gegeven aan libellen.
De Mercuurwaterjuffers vind ik leuk om verschillende redenen: een soort waar ik al lang naar zocht, een rustige compositie, twee individuen, twee verschillende poses, een mooi verloop in de achtergrond.
De Grote roodoogjuffer heeft gewoon een hele leuke pose.

Twee Mercuurwaterjuffers (Coenagrion mercuriale) (Frankrijk)

Grote roodoogjuffer (Erythromma najas)

En tot slot iets wat ik zelden doe: een landschapje.
Zeker geen topbeeld maar ik vond het gewoon leuk om te maken.


De Getzbach (Hoge Venen)

2 opmerkingen:

  1. Als ik moet kiezen: de roodoogdame; uit solidariteit in deze late-avonden-periode. Santé!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Jeroen,

    Een fraaie collectie heb je hier neergezet. En wat het landschapje betreft, misschien geen absolute topplaat maar wel erg sfeervol!

    Veel fotoplezier in 2012.

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen