maandag 25 oktober 2010

Slakjes met een 7D

Ondertussen alweer een paar weken geleden heb ik de 7D van Gert Arijs geleend om twee dingen te testen:
  • live view
  • meer scherptediepte door een kleinere sensor
Als testonderwerp had ik twee dingen in gedachten: mieren en Zeggekorfslakken. Een beetje afhankelijk van het weer.
Uiteindelijk was het weer vooral geschikt voor slakjes en ben ik de Doode Bemde ingedoken. Het eerste en voornaamste wat ik daar vond waren muggen. Na een beetje zoeken in de moeraszegges vond ik dan deze slakjes.
Vol overtuiging en enthousiast dat ik eindelijk zeggekorfslakken gevonden had ging ik aan de slag. Om na verloop van tijd te merken dat ze toch wel erg op Tolslakjes leken. Nog te determineren maar vast geen zeggekorfslak.


Na een paar minuutjes verder zoeken op een geschikte plek vond ik een aantal kandidaten die wat meer aan de beschrijving van Zeggekorfslak (Vertigo moulinsiana) voldeden:



En hoe beviel de 7D:
  • De live view bleek redelijk handig voor de slakjes. Voor de miertjes van een uur later bleek het echter geen doen om live view te gebruiken.
  • De kleinere sensor (met hogere pixeldichtheid) was ook goed voor de slakjes want zelfs met een 5x-vergroting zijn die nog klein.   
  • Maar vooral de hogere scherptediepte vond ik interessant. Al had ik beter geen f11 gebruikt want dat geeft eigenlijk toch te veel diffractie naar mijn zin.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten