maandag 4 februari 2008

De onmacht der gewoonte: een eerste impressie van de Arca Swiss z1 sp

Zoals al eerder gezegd: mijn balhoofd mocht wel eens vervangen worden. Niet dat het echt kapot kapot was, maar een beetje meer werkcomfort was na 5 jaar wel toegestaan.

Na wikken en wegen is het uiteindelijk de Arca Swiss Z1 sp geworden om de simpele reden dat dat het enige van de drie geselecteerde hoofden was dat ik eens kon zien en vastnemen alvorens het te betalen. Toch wel belangrijk me dunkt.
Zeker de vergelijking tussen de twee QR-systemen van Arca Swiss was nuttig. Hoewel ik het oude systeem niet zo'n denderend idee vind, bleek het nieuwe nog onhandiger.

Het balhoofd komt overigens van Konijnenberg in Turnhout. Een aanrader als je het mij vraagt. Vriendelijke verkoper (Jos geloof ik) die ook wist wat ie verkocht. Overigens is die winkel ook aan te raden voor als je een statief wil kopen. De volledige reeks van Manfrotto en Gitzo leek daar wel te testen. Als ik ooit een nieuw statief koop, zal het na een paar uur testen in die winkel zijn.

Back to the point: zoals met elk ding dat je nieuw koopt ziet het er fantastisch uit. Alles beweegt zacht zoals het hoort etc etc.
Maar die dingen dienen natuurlijk niet om eens zachtjes binnen aan te voelen. Zondag maar meteen naar buiten dus. Wederom voor sneeuwklokjes. En ook een poging voor winterakoniet en krokussen maar die vonden het gisterenmiddag nog te koud om open te gaan.

Dit is het resultaat van mijn geworstel met het nieuwe balhoofd:


Jawel, "geworstel". Want het verschilt in gebruik heel erg van een Manfrotto 488. Ik besefte zelfs niet dat ik zo op automatische piloot werkte met dat hoofd. Voor er terug vlindertjes te fotograferen vallen zal ik me dan maar hard "inwerken" met de Arca Swiss. Weer een goede reden om me met voorjaarsflora bezig te houden ;-)

Eigenlijk was het mijn bedoeling om hier nu een korte vergelijking van de Arca Swiss Z1 sp en de Manfrotto 488 RC4 te maken. Maar dat zal voor later in de week zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten